Wens het en verlang het.
Geniet ervan en droom ervan.
Lees het en beleef het!

Verhalen vanuit SURINAME...

dinsdag 16 maart 2010

Back to Basic

Hallo België. Al verlost van de sneeuw?
Hier is het nog steeds een mooie 30°C dus ik zou niet te jaloers worden… ;-)
Maar waar was ik gebleven met mijn verhalen, want het is al weer een tijdje geleden dat ik nog iets op mijn blog plaatste…

Op school gaat alles zijn gewone gangetje. De kinderen zijn al lang gewoon aan mij en ik hoor iedere ochtend en namiddag meermaals: “Dag juffie!”
Ik ben nu eenmaal de jongste juf die er rondloopt.
De kinderen werken bij iedere les goed mee. Ze vinden het nog steeds een heuse belevenis als ik les kom geven en ook de leerkrachten hebben al enkele malen verteld dat ze mijn werkvormen zeker ook eens gaat uitproberen. (Quiz, de lln op een rij laten staan met voorbeelden, hen presentaties laten geven, toneeltjes voorbereiden, knutselen met borden, …)
Ook werd ik vorige woensdag door Linda Rozenblad (onze begeleider vanuit de universiteit) beoordeeld. Ik voelde mij net weer in mijn eerste jaar. Een leerkracht die je niet kent die naar jou komt kijken om dan goede en slechte kanten op te sommen. Maar ze was zeer tevreden en vond het een hele goede les. Ik mag dus niet klagen.
Nu geef ik al enkele weken dus iedere maandag, woensdag en vrijdag 2/3 van de dagen les. Het andere uur hebben ze telkens toets dus verbeter ik en houd ik toezicht.
Op dinsdag en donderdag werk ik aan mijn project, maar meestal houd ik mij dan bezig met het opstellen van toulkits voor leerkrachten om met ‘beweeglijke’ kinderen te werken. Ik werk dan voor enkele jongens afspraken uit zodat ze zich beter kunnen concentreren tijdens de les en de andere minder storen. Ook ga ik veel groepjes begeleiden bij de oefeningen. Vaak zie je het dat de kinderen niet kunnen stilzitten omdat ze de oefening niet begrijpen, maar niet bij de juf mogen komen. Dus zet ik er mij bij en probeer ik dan aan een jongen van 14 de staartdeling uit te leggen.
Ik had liever gehad dat ik zelf meer voor de klas mocht staan, maar de directie doet daar een beetje moeilijk in…

Vorig weekend hebben we thuis ook een feestje gehouden om met zen allen nog eens samen naar de foto’s van Brownsberg te kijken. Het was reuze gezellig met Lysette en Reinier (de Surinaamse gidsen) die voor de bende kookten. We zaten allemaal buiten op het terras en het werd zeker nog een gezellige, red-sun-achtige avond.

Dit weekend ben ik samen met Ilse en nog 6 andere Hollanders op Back to Basic trip gegaan. En het was wel letterlijk een Back to Basic trip. Met een leger jeep door de jungle crossen (soms zelf zonder lichten), zelf met plastieken zeilen een kamp opbouwen. In een hangmat slapen onder een muskietennet en verder niets anders dan de blote sterrenhemel. Zwemmen in een rivier waar we ’s avonds kaaimannen gingen spotten. Met de peddelbootjes naar het volgend kamp trekken. Bomen moeten afzagen om plaats te maken. Kampvuurtje stoken. Eigen gevangen vissen opeten en luieren in de hangmat. Een weekend waarvan ik zelf durf zeggen dat het Brownsberg overtrof. Het was gewoon de max!

Zo, nu heb ik jullie weer even op de hoogte gehouden van de Surinaamse belevenissen. En belevenissen zullen er nog zeker volgen! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten